Diari Budak Pondok 1994 (2)

Aku sedang bersedih.

Kenapa?

Sebab peminat rahsiaku meninggal dunia.

Namanya Hamzah. Dia jiran sebelah rumah. Ketika aku sedang membantu (mengacau sebenarnya) tok menyiapkan bancuhan bahulu, aku dengar Pak Cik Ali sedang marah-marah di luar rumah. Aku ingin sangat tahu apa halnya kerana aku sempat menangkap namaku disebut-sebut. Lalu aku  naik ke tingkat atas rumah. Ada tingkap yang menghadap ke rumah Hamzah. Di situ aku nampak Pak Cik Ali sedang jerit-jerit pada Hamzah padahal mereka berdiri saling berhadapan. Hamzah seperti biasa, tersengih-sengih. Roman kecinaan, dengan hingus yang sekejap-sekejap ditarik seperti sengaja buat Pak Cik Ali tambah naik angin.

“jangan dok gatai! Tak padan dengan budak kanyaq!” begitulah antara butiran leteran Pak Cik Ali. Dia marahkan Hamzah yang menulis surat cinta untukku. Hamzah menulis pada sekeping kertas buku tulis dengan banyak ejaan yang salah. Tapi tak mengapalah..aku tetap faham apa yang nak disampaikannya. Hamzah mengajakku bercinta kerana dia sudah terlalu jatuh hati padaku. Surat itu aku simpan sebagai kenang-kenangan, mana tahu surat tu sampai ke tangan Pak cik Ali.

Apa yang aku rasa saat melihat hamzah kena marah dan cintanya tak direstui tu?

Kasihan..

Tapi yang paling penting,aku rasa bangga kerana seperti ada abang yang melindungi aku daripada mata-mata jahat. Eh..tapi Hamzah tak bermata jahat..dia ada anak mata yang hijau kalau tak salah jelinganku.

Apa yang aku rasa saat melihat Pak Cik Ali koyak dan lumatkan surat cinta Hamzah tu?

Kasihan..

Tapi paling penting, aku rasa takut sebab seolah-olah aku ni sudah tak suci hati lagi dah. Di sini..aku mesti menjadi Syarifah Nurul Huda yang terjaga dan terpelihara. Aku bawa nama keturunan yang baik-baik. Jadi, walaupun aku tak ada kesalahan dalam bab surat cinta ni..tapi aku yang terlindung ni terasa bagai sedang dihukum juga.

Beberapa hari kemudian..

Pada umurnya 10 tahun, (aku rasa dia berumur 10 tahun sebab walaupun dia di kelas 3 ibtidaiy..itu tak menjanjikan umurnya 9 tahun kan?) Hamzah maut tertimbus tanah runtuh di sungai. Si bongsu itu pergi kepada tuhannya membawa sekali cintanya padaku.

Hamzah bukanlah orang yang penting bagiku. Watak tambahan sahaja. Tapi sebagai orang yang pernah cuba meluahkan rasa hati padaku, tentulah dia ada letakkan sedikit tanda di hatiku. Jadi, elok rasanya aku mengenang Hamzah sebagai rakan penyumbang kepada idea-idea nakal dan permainan kampung untuk aku, versi perempuan. Selama ini, aku dapat main caplum tu sebab Hamzah lah yang bagi. Manalah aku yang konon berasal dari bandar dan perempuan pula ini dibenarkan ke celah-celah pokok buluh mencari batang buluh nak dibuat caplum. Buluh dipotong sejengkal lebih sikit tangan dewasa dan diraut menjadi seperti gobek tapi gunanya adalah untuk menembak. Pelurunya buah cenerai. Hmmm..bekalan peluru buah cenerai tu Hamzah jugalah yang akan tambah dari semasa ke semasa untuk aku. Hamzah buatkan dua caplum untuk aku yang kemudiannya tok rampas. Mak su Aliyah la ni..dia selalu dengki denganku. Dia mengadu pada tok yang aku ni main bercampur lelaki.. yelah, mana ada budak perempuan main caplum. Tapi kalau aku ada caplum, maknanya aku bercampur dengan lelaki kah?. Meluat!



Sekarang hamzah dah tak ada. Aku sudah tak ada kawan lelaki. Dalam terang ataupun gelap.

Eh, kita di tahun berapa sekarang?

Masih di tahun 1994 

P.E.R.M.A.I : koi koi la nooo...

0 comments:

Post a Comment