Diari Budak Pondok 1994 (5)

Aku ada seorang kawan. Namanya Fitriyyah. Melihatkan bintinya semua orang boleh tahu dia adalah anak kepada Ustaz Hasan, pengasas sekolah ini. Orangnya cantik dan terpingit, tak pernah dibiar jalan-jalan bertandang ke rumah kami, kawan-kawan sekelasnya. Jadi, kalau ada masa, kami yag akan ke rumahnya. Tapi seganlah, rumah mereka besar bersambung-sambung. Tak dengar suara kecil kami beri salam. Lagipun dia ada ramai adik beradik lelaki, tak selesa jugalah nak ke sana.

Ustaz Hasan sangat baik. Tuturnya lembut. Padan dengan orangnya yang bertubuh kecil sahaja. Melihat beliau, sering membuat azamku melonjak. Dia seorang lelaki dengan cara pandang yang berbeza dan terkehadapan. Ruang tempat kami bersembang dengan Fitriyyah ini adalah ruang keluarga bagi mereka. Terujanya aku melihat rak dengan buku yang bersusun dari lantai sehingga ke bumbung. Rendah sahaja bumbungnya, elok-elok seorang lelaki dewasa berdiri. Di depan pintu ruangan ini, ada taman kecil dengan kolam mini beserta pancuran.

“Enti mesti nak pi bilik ayaq. Tengok dah teriyak dah tu” Hafizah ni lah. Janganlah tegur benda macam ni. Dia selalu mengusik yang aku ni macam bayi. Bayi kan menangis je, lapar menangis, mengantuk menangis, lampin basah menangis. Untuk aku, kalau dah tak tahan sangat, air mata akan keluar..banyak..macam menangis.

Fitriyyah segera tunjukkan tandas di luar rumahnya. Tandas untuk tetamu. Sebagai orang besar di sekolah ini, tentulah rumah mereka kerap menerima tetamu. Jadi, tandas di luar begini sangat praktikal untuk keselesaan tetamu dan tuan rumah.

“Ni cucu Tok Nab ni..” terkejut aku dengan sapaan Ustaz Hasan yang sedang menyiram di taman kecil itu. Aku terdiam kerana 3 sebab. Pertama ada urusan yang perlu segera diselesaikan. Kedua aku terkejut ustaz hasan dapat cam aku. Ketiga aku ingin menjawab tetapi yang keluar hanya air mata.

“Laa..awat yang teriyak?..Fitriyyah..Fitriyyah..kawan merajuk ka apa ni..mai tengok..”

Tidak!! kenapa mesti macam ni…kenapa begini jadinya di depan orang terhormat..

Segera aku berlalu ke tandas. Geramlah dengan diri sendiri.

Itulah kali pertama Ustaz Hasan bercakap dengan aku. Tapi itulah, situasinya hmmmm…

Lain kali, bila aku tersempak lagi dengan Ustaz Hasan, dia akan kata “Huda teriyak lagi ka?” arrrrghhh..

0 comments:

Post a Comment