Ep. 73 : Hidupkan alquran

dulu-dulu..
aku kena hafaz semua surah dalam juzu' 30 dalam tempoh 2 tahun..kalau dah habis pun kena ulang sepanjang 2 tahun tu..

banyak la yang aku kena betulkan sewaktu tasmi' terutama makhraj huruf qaf dan kho..selain aku amat lemah nak ingat nama surah..

Tok yang balik dari usrah kata, mana boleh panggil nama ikut suka..surah alha..surah alam tarokai..surah qulhu..salah sebab 'potong' kalimah

dulu-dulu..
kami sedang sembang tentang tersilap letak nama..orang dulu2 kan banyak kes tersilap letak nama anak kerana salah faham..Mak Cik aku yang sedang isi beras dalam periuk tiba-tiba cakap..nama Mat Sabu tu asalnya nama Allah 'Assoburusy syakur'..

Pak Ndak aku bantah..mana boleh potong macam tu..assobur satu nama..asysyakur satu nama..

Mak Cik jawab..mungkin saja..kan banyak orang tersilap letak nama..

dulu-dulu..
Kami dalam perjalanan balik dari dengar ceramah di Pokok Sena..ternampak signboard nama-nama tempat sekitar..

Pak Su aku kata..nama Naka Nami Kota ni disebut sebaris dalam alquran walaupun Kota dok jauh..lalu dia baca potongan ayat yang ada nama 3 tempat tu..

sambil berniat nak balik cari dalam alquran nanti..aku pilih diam sahaja..manalah aku pandai nak berhujah dengan pemidato dan pendebat terbaik sekolah tu..

sekarang..
kalau nak pilih nama anak atau ada dengar nama2 sedap disebut..aku cari perkataan asal di dalam alquran..sebabnya aku teringat kat Pak Tam aku..

dulu..untuk anak sulungnya..Pak Tam pilih nama Munibah..aku cakap tak pernah dengar nama tu..uniknya..dia kata ada dalam alquran, ayat sekian2..lepas tu aku rasa seronok pula bila sampai ayat yang ada nama aku..rasa seronok bila tahu ayat yang ada nama aku tu cerita tentang sekian2..

lagipun..mana aku berani nak memandai pilih nama bahasa arab ni...percuma aje kena kuliah dengan para ahli alquran dalam keluarga besar aku ni...

sekarang..
Tok dan Pa Tam dah tak ada..Mak Cik, Pak Su, Pak Ndak kerjanya mencerahkan orang ramai..sembang cara 'budak-budak' begini hanya aku yang tiba-tiba terimbau..

sekarang..
orang bercakap pasal almalaula'la dalam alquran dan aku terkenang kesungguhan kita 'memindahkan' alquran dalam kehidupan seharian..

P.E.R.M.A.I: semoga Allah bantu..

0 comments:

Post a Comment