Ep. 72 : Ikan kerisi

Ahad ialah hari pasar pagi di Sungkai.

"ada tu ikan kerisi, ayam dan sotong yang macam tu dah letak dalam sinki"

"ikan kerisi macam mana?"

"macam ikan merah tu.."

uwaaaa (menangis tak berlagu)

lalu sambil siang ikan kerisi..aku susun ayat untuk buat post ni

***
"nak kena pi lepas zohoq ni..satgi hang besiang ikan tu..buat goreng ka apa ka.."

"ha ha.."

siang ikan ni busuk lagi membusukkan..aku malas dan terkial-kial juga walaupun dah masuk kelas menyiang ikan dengan Mak Cik Asmah dalam sesi kokurikulum. Selesai menggoreng sebahagian ikan, aku terfikir perlukah aku masak satu lagi menu?.

Di sini, di rumah tok ni menu yang rutin ialah sambal ikan atau ikan masak asam pedas (yang versi cair tu..kau tahu kan?). Dua-dua aku tahu masakkan..cuma terasa nak buat kelainan la..lagipun kena buat sesuatu dengan ikan2 ni..mana ada peti ais nak simpan ikan2 yang aku tak tahu nak buat apa ni..

***
"...hmmm..tak pa la..boleh makan jugak..Allah tulis rezqi kita sekian macam ni..sekian macam ni.."

aku kunci mulut, pasang telinga dan buka hati melihat ikan kerisi yang aku goreng bersisik-sisik sebab aku siang tak buang sisik!!!

ya tuhan..trauma la dengan ikan bersisik ni..

#alfatihah

P.E.R.M.A.I : terima kasih tok..semoga tenang di sana. Menuai hasil amal bakti yang sekian banyaknya untukku..

0 comments:

Post a Comment