Ep. 71 : Aku dan media sosial

tahun y2k..waktu ada kawan yang ada akaun mirc, aku tumpang tengok sahaja..ada yang siap berkawan dengan orang vietnam dan india lagi..bila dia tersengih2 kawan vietnam tu cakap dia kiut..aku tercari2 kat mana perkataan kiut tu..kemudian aku tanya..'ni dia cakap apa?cute tu maksudnya apa?'jari ku tunjuk pada perkataan cute..aduhai terketar2 jariku tersentuh skrin komputer.

berikutnya zaman yahoo messanger (ym), aku melayan ym di cyber cafe (cc). cc tumbuh banyak..laku keras..rumah aku yang di dalam hutan..di tepi bukit pun berani buka cc..perniagaan yang 'kena'

zaman belajar di pra universiti..nak akses internet kena pergi perpustakaan..habis baca buku atau cari maklumat dalam buku..pergi cari blog kegemaran..masalahnya, perpustakaan universiti amat amat amat sejuk gedi..tak boleh nak poye2

kemudian, dah ada telefon bimbit dan laptop sendiri..meletup keluar macam2 jenis media sosial..dan aku kekal dengan ym sahaja..rasa selamat sebab setting invi...K.Aju share lagu Muhasabah Cinta ~ edcoustic pun melalui ym sebab sepanjang duduk kat BKS API dia akan ulang2 lagu tu..aku pun jadi terhafal & nak juga ulang2 macam tu..

tahun2 di universiti..aku jadi yakin untuk  simpan hati pada seseorang..sehingga 'memaksa' aku untuk menambah satu lagi akaun media sosial..

tapi sebelum bab itu, tahun 2007 dilancarkan satu animasi Buatan Malaysia namanya Upin Ipin. Roomate (tumpangan..hihihi) aku ada kelas di FSKTM, maka wajarlah dia kenalkan kepada kami animasi tu melalui telefon bimbit sony beliau sebelum sesi berbuka puasa. Wahhh..comelnya upin ipin..tak keras macam animasi2 sebelumnya. Tapi waktu itu, dalam kepala aku terfikir perkara lain juga..bahawa apa yang boleh tengok dalam tv..dah boleh tengok dalam telefon bimbit sahaja. Harus diingat, bahawa ketika itu telefon bimbit aku Nokia 33** sahaja, jadi mestilah aku kagum dengan telefon bimbit yang boleh mainkan video

Jadi aku minta kawan yang tayang cerita upin ipin ni untuk bantu aku buat akaun friendster. Gunanya untuk aku curi2 tengok 'orang yang tak tepuk sebelah tangan aku'. Jauh aku kona sebab dalam bilik aku, cuma aku yang tak ada sesi cakap bisik2 belakang bantal, bawah selimut. Susah dapat roomate yang prihatin ni..sedang sms masuk pun depa akan tanya 'kau sms sapa?'. Ni kalau tahu ku ada seseorang..memang tak selamat la aku

Seronok juga sebenarnya ada akaun friendster ni..aku kira maju setapak lagi dalam hal media sosial. Boleh la aku tumpang cerita kalau ada kisah pasal friendster. Cuma itulah, kalau dah dari awal niatnya dah tak betul, tiap kali buka friendster..rasa bersalah akan timpa menimpa. Aku ni pernah belajar di pondok..sedikit sebanyak rasa malu atas perkara lagho ni buat semangat aku menurun. Tambah pula, dengan tengok2 gambar si dia tu tak pula menambah apa2..aku pilih putus harap.

Akaun aku kosong sahaja, tak ada lagu, cursor cantik2, wallpaper glitter bagai. Pun begitu, friendster ni mencipta dingin dengan seorang rakan. Manalah aku tahu dia ada hati dengan abang seorang rakan friendster aku yang kebetulan junior sekolah aku dulu. Jadi, fikirnya aku berkawan dengan si adik di friendster sebagai batu loncatan untuk berkawan juga dengan si abang. Oh malunya aku...dah la niat tak betul..ada orang salah faham niat aku pula..baiklah, lupakan friendster, ym sahajalah...

Baik. Mari buat blog. Aku suka blog sebab boleh tulis panjang2. Orang yang datang baca pun tak mesti jadi kawan. Ruang untuk interaksi boleh pilih untuk letak atau tidak..kalau letak pun biasanya tulis.

..blog walking
..nice article

Ada ruang komen, boleh komen ikut tajuk. Yang langgar tajuk pun ramai aje.

Pada aku, blog ni selesa. Aku buat senarai link yang aku akan klik setiap kali buka blog. saiful islam, pamiez, tukar tiub, tanah andriana dan lain-lain. 'sepanjang lembaran maya' antara kawan yang tulis blog sampai sekarang.


Sela masa antara menjauhi friendster dan membina blog, aku akan konvo. Kami ada makan2 jabatan. Seusai bergambar di trade mark alma mater ku..perlahan aku menyebut.

"nanti bagi aku tengok gambar2 ni..aku nak masukkan dalam laptop aku.."

lalu telingaku menangkap satu lagi saran

"nanti tag je kat fb jabatan..jenuh nak tag sorang2"

Dummmm..

tanpa facebook..aku tak ada apa2 tanda pernah berdiri dan tersenyum bersama rakan dan pensyarah tepat di hadapan DTC itu.


Majlis kenduri aku tak ramai rakan yang dapat hadir. Aku yang tak menjemput. 2 minggu sebelum majlis, aku kemalangan dalam perjalanan mengirim kad2 undangan ini. Tidaklah teruk, tapi sakit juga..  Kad bertebaran di atas jalan..cermin sisi motor dah patah..aku nampak sebuah bas makin mendekat ke tempat aku sedang duduk2 menghilangkan sengal ni.

Baiklah, mari bangun selamatkan diri dan motor.

Aku agak ralat. Tapi cuba bertenang. Jadi dalam masa berbaki, aku kirim emel jemputan mengikut senarai yang aku ada. Kata rakan sebilikku "orang sekarang ok je jemput guna fb..awak je yang kad kad...".

Baiklah, kekal tenang..

Akhirnya aku ada fb..profil picture aku ni memang tak pernah bertukar dari hari pertama akaun dicipta. datanglah bersih, merdeka, rabia..begitulah adanya..

Akhirnya aku ada whatsapps..orang dah cerita macam2 dalam grup..aku baru nak minta di 'add'..

Akhirnya aku ada telegram..gunanya untuk hantar fail yang berat sikit..

P.E.R.M.A.I: Akhir2 ni..Permai rasa nak off dari media sosial..kerana Permai rasa semak sangat la apa yang dibincang melalui media sosial. Sekian.

0 comments:

Post a Comment