Ep 51 : best selepas tak best & yang tak best sikit

Salam.

Satu petang, badan tersangat penat dan ‘pancit’.. kepala sudah berpusing dan berbintang.. cuma terfikirkan bantal dan tilam untuk berehat. Permai dan En. Damai sedang dalam perjalanan pulang dari kejauhan. Bukan dalam daerah kami. Penatnya Tuhan sahaja yang tahu.. meredah terik panas petang.

Perjalanan sudah menjauh daripada punca awal, namun masih belum tiba di hujung tujuan. Penatnya..penatnya..penatnya! badan sudah mengeluh dan menghangat..

Kami akur, kami sedang kesesatan (T.T)huhuhuhuhu.. Mujurlah beg yang dibawa berisi peta untuk rujukan pada saat tak terduga seperti ini. Memang sepatutnya tidak perlu sesat kerana kami boleh membaca dan sepanjang perjalanan ada sahaja sign board menunjukkan hala dan arah, tapi sekarang kesnya ialah sesat kerana tidak pandai ‘membaca’ arah. Penatnya!

Tenanglah hati..tiada sesat yang tiada jalan pulang…kecuali apabila matahari terbit dari barat.

Permai dongak mencari mentari petang.. AlhamduliLLAH..memang terik, tetapi ada kelegaan kerana ia masih dalam rutinnya menuju ke barat.

Justeru, kami memutuskan untuk meneroka kesesatan ini. Moga ada kecerahan di akhirnya. Kami bertekad untuk melalui rasa tak best yang sedang menguasai diri dengan seberapa positif yang dapat. Kami berbual sekadar untuk lupakan susahnya perjalanan ini.

Sign board dihadapan menulis ‘Kg. Jawa..’

Jujurnya daerah ini sangat asing bagi Permai, tidak bagi En. Damai.. di sinilah dia mengenal masyarakatnya berbanding di tanah tumpah darahnya sendiri. Tiba-tiba suasana menjadi begitu mengharukan saat kami terpandang sign board seterusnya yang berlatar hijau menulis perkataan yang sangat manis pada petang itu..Masjid Sultan Suleiman

Permai lihat wajah En. Damai seperti ada rasa syahdu yang tidak dibuat-buat. Permai lihat ada rasa rindu yang amat sangat untuk daerah itu. Permai lihat bibirnya tidak lekang dengan senyum dan dia bercerita pelbagai kisah manisnya di sini. Permai seperti melihat rasa gembira pada semua sudut pandangnya..seolah-olah semua sudut itu ada kisah yang tersendiri..semuanya ingin dia kongsikan dengan Permai yang kebetulan menemani dia ‘datang’ ke bumi waqafan itu. Katanya, dia akan berehat di masjid ini sementara menunggu pagar asrama dibuka paginya. Katanya lagi, kami akan berlari-lari menuju ke masjid ini pada setiap hari jumaat terutama apabila ada suara-suara keras mengerah. Katanya, terima kasih kerana mengikut dia ke tempat yang indah ini. Permai hanya banyak mendengar dan ikut tersenyum kerana terjangkit dengan dia yang tersenyum sepanjang pengkisahan itu. Kami solat asar disana.. Lama dia berteleku di dalam masjid yang pada Permai sendiri terasa seperti kembali ke zaman yang manis, terutama apabila melihat tempat wudhu’ untuk muslimat yang comel..(^^,)

Permai terfikir, indahnya petang yang hangat ini.. terutama apabila menyedari bahawa selepas susah ada senang, selepas rasa perit ada rasa manis. Sememangnya dalam setiap situasi tak best, tindakan yang paling perlu ialah bersabar dan meyakini bahawa selepas itu akan ada sesuatu yang best. Apabila kita sudah melalui pahit dan manis itu, biasanya barulah kita sedari bahawa itulah hikmah, itulah keluasan ilmu ALLAH yang sengaja disembunyikan daripada kita sebagai hambaNYA untuk menilai keimanan kita.

Suka untuk Permai ingatkan diri sendiri dan orang ingin mengambil iktibar, bahawa pada saat yang pahit..kuatkanlah hati, tetapkanlah kaki pada jalan yang benar kerana selepas itu akan ada yang indah menanti kita. Begitu juga pada saat yuang manis, berpadalah dan tingkatkanlah syukur kerana selepas itu kita mungkin akan kembali diuji dengan kepahitan.

P.E.R.M.A.I : Masjid Sultan Suleiman yang sungguh indah dengan panorama petang itu gagal kami abadikan dalam bentuk foto kerana rupanya kamera yang tersimpan dalam beg sudah kehabisan bateri. Dapatlah gagahkan satu dua keping..yang lainnya ‘tak dapek den nolong’. Ada sikit rasa tak best kat situ…hehehehe

2 comments:

CerminDiri said...

salam kehidupan,

pengalaman yang menarik. kekadang 'sesat' itu jadi momentum kepada usaha mencari.

adzlyna86 said...

eh..dah ada watak baru lah permai. Permai dah berjumpa Damai.. (^^) salam singgah sahabat..

Post a Comment