Ep. 68 : perjalanan masih jauh.


Permai memandu menuju ke klinik. Alhamdulillah dapat petak parking yang dekat sahaja dengan pintu masuk, tak perlu menapak jauh. Masuk dalam ruang menunggu, Alhamdulillah orang tak ramai hari ni. Tapi, lamanya menunggu..tak dipanggil. Permai asyik pandang jam sahaja. Dari pukul 9.30 pagi hingga 12.20 langsung tak ada pesakit lain yang datang. Tapi Permai masih belum dipanggil berjumpa doktor. 12.25 nombor giliran bergerak, sekarang masanya untuk Permai jumpa doktor.

“Maaf ye puan, kami dah nak rehat ni. Saya bagi puan ubat,makan ikut peraturan. Kalau masih tak ok, ubat ni boleh dapatkan di farmasi. Tapi harapnya cepat baik.”

Haaa?? Itu je?..hmmm ok la..sekurang-kurangnya dah boleh balik, tak perlu menunggu lagi dah.

Lalu Permai keluar menuju ke tempat letak kereta yang sudah lengang. Ya Allah! Kereta hilang. Tak ada di petak parking tadi. Malah tak ada langsung kereta yang lain.

Ya ALLAH..tu bukan kereta Permai tu..kereta pinjam sahaja..macam mana nak menjawab nanti?. Aduhai…tolonglah..jangan hilang sekarang..waktu tengah sesak nak pakai duit untuk perkara-perkara lain. Geramnya kat diri sendiri. Tak habis-habis fikir, aku ke yang cuai? Aku ke yang silap letak?.

Sedihlah macam ni..

Permai pergi ke pondok pengawal, ada 3 orang yang berpakaian uniform dan seorang lagi berbaju biasa sedang berbual-bual. Masing-masing dengan selamba beritahu tak perasan  ada kereta saga warna perak di sini. Permai minta nak tengok CCTV. Sakitnya hati mendengar jawapan..

“itu hiasan je..untuk takutkan pencuri ke petugas ke..”

“buat laporan polis sahajalah..tapi puan kena tahan la..entah bila kes boleh selesai..”

“eh..ada ke kes yang selesai?” disambut ketawa beramai-ramai.

“nak kami cari pun boleh. Kami ada satu kamera yang ok..tapi ada bayar sikit la..sikit bayar..sikit tengok”

Permai cepat-cepat semak dompet..RM6..

“hmmm..tak apalah  saya tengah tak ada duit ni..”

Matahari pukul 1.30 faham sahajalah..nak minta tolong siapa ni?. Telefon bimbit pula tertinggal dalam kereta tadi.

Geramnya..letihnya..

Permai berjalan rentas sebuah sekolah. Ada sekumpulan pelajar yang sedang leka dengan gajet masing-masing. Permai tanyakan arah ke hentian bas atau telefon awam. Di jawab tak tahu tanpa angkat muka sekilas pun. Oh aduhai…

Teruskan lagi perjalanan, rentas sebuah taman yang sedang dalam pembinaan. Pokok-pokok pun belum betul ‘masak’ lagi..kering sahaja..

Tiba-tiba terdengar suara kanak-kanak menangis, Permai segera berlari mencari arah suara tangisan tersebut. Kelihatan dua orang kanak-kanak sedang bertangisan sambil sibuk cuba menutup satu punca air. Oh, terowong air macam bermasalah. Permai cepat-cepat arahkan mereka lari dan cuba dapatkan bantuan. Air semakin kuat menolak tanah. Rasanya memang tak tertolong lagi dah. Permai hampir tertimbus dalam tanah berlumpur.

Permai terjaga.
Alhamdulillah Cuma mimpi..
Mana ada doktor yang lalai dalam kerjanya..
Mana ada pengawal keselamatan yang culas dan buat tak bena sahaja..
Mana ada pelajar sekolah yang kurang ajar..
Mana ada kontraktor buat kerja halai balai
Tak ada semua tu kecuali dalam mimpi..


P.E.R.M.A.I : bukan main..mimpi pun tentang isu integriti.

0 comments:

Post a Comment