Ep 57 : kerana pulut santan binasa

Salam.

Permai baru pulang ke kampung meraikan musim buah-buahan tempatan di sana. Rancak sekali pokok rambutan, manggis, durian, dokong dan lain-lain berbuah dan ‘menjadi’..Alhamdulillah. ketika ini rasanya sangat beruntung jika berbudi pada tanah, menanam pokok kayu yang menghasilkan buah. Biar tidak banyak sehingga membentuk dusun, namun sepohon pokok rambutan sudah cukup untuk dibuat kenduri dan buah tangan untuk sanak saudara serta jiran.

Sedap sungguh durian dimakan dengan pulut dan santan. Lupakan dulu baunya..kita nikmati keenakan lemak manis durian dengan rasa syukur. Cuma, jangan berlebihan dan melampau melayan kehendak perut sehingga badan jadi panas dan sakit kepala. Sendiri mau ingat laa…

Kenapa ya peribahasa mengata pulut yang membinasakan santan?. Ini pulut dan santan yang seperti kebanyakan faham, atau seperti perkataan ‘batuk’ dalam peribahasa “melepaskan batuk di tangga” yang membawa maksud lain dari kefahaman kita yang kebanyakan?. Atau pulut dan santan ini sekadar untuk melengkapkan pantun seterusnya berbunyi ‘kerana mulut badan binasa’?

Permai mengambil peluang pulang ke kampung ini untuk berziarah. Alhamdulillah, berkesempatan melawat tok Pian, mak tam yang baru 11 hari menimang cahaya mata kelapan, mak ndak yang sedang menanti hari untuk bersalin, mak lang yang sedang sakit patah kaki. Sempat juga menjengah rumah tok Bedah, ada mak ndak sekeluarga yang pulang bercuti sempena musim buah ~org jauh..x sempat lagi kami melawat ke Parit Buntar, jumpa di sini ja.. ~ , cu na dan anak beranak dan pak cik sekeluarga. Berbaloi juga meredah hujan untuk bertemu semua.

Dalam seronok mengatur rumah saudara mara untuk mengeratkan silaturrahim kadang-kadang mulut gagal diatur dalam berbicara. Bahana!

Niat asalnya untuk bersilaturrahim, tapi kerana mulut yang tidak dikawal rapi..lain pulak yang jadi..

Lidah adalah anggota yang payah untuk dipelihara. Sekian banyak azab dijanjikan oleh ALLAH dek kerana mainan kata oleh lidah yang tidak bertulang ini. Kerana lidahlah mudah mengenal orang yang munafik. Lidah yang apabila berkata, dia bohong..banyak auta daripada fakta. Lidah yang apabila berjanji, dia mungkiri. Dari lidahlah meluncur kata penghinaan, caci maki, umpat keji dan lain-lain kata yang buruk sehingga kadang-kadang tanpa sedar telah menyakitkan hati orang lain atau menimbulkan salah faham. Kata-kata yang tidak dikawal oleh akal fikiran yang waras dan sihat daripada mazmumah menjadikan lidah anggota yang tajam dan mampu menghukum orang yang bercakap.

Permai sendiri sedang menghadapi hukuman kerana mulut yang lancar sangat menjawab. Ada masanya lambat menjawab adalah baik, dan selalunya diam adalah jawapan yang terbaik. Lidah adalah lambang taqwa yang tersimpan rahsianya, apabila lidah terlalu ‘nakal’ boleh lah diukur tahap imannya.

ALLAH berfirman yang bermaksud (( Hai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kamu kepada ALAH dan katakanlah perkataan yang benar )) – surah al Ahzab; ayat 70

Sabda RasuluLLAH yang bermaksud “ Siapa yang beriman kepada ALLAH dan hari akhirat, maka hendaklah dia mengatakan yang baik atau diam ” - HR Bukhari dan Muslim

P.E.R.M.A.I : Mohon maaf kepada sesiapa yang menjadi mangsa mulut Permai..Permai sangat menyesal kerana tidak dapat menjaga lidah sendiri dan gagal menjaga hati semua.

0 comments:

Post a Comment