Ep 59 : kawan

Salam.

Sini ada satu masaelah..

Permai selalu percaya bahawa Permai ini seorang yang pendiam, atau paling tidak pernah menjadi seorang yang pendiam. Begitupun, tidak pernah Permai terasa sunyinya dunia. Permai selalu ada kawan untuk berbual, bergelak, menangis, berbincang dan segala macam aktiviti sebagai kawan.

Sejak kecil hingga dewasa, Permai selalu seronok dengan dunia persahabatan walaupun sedar tidak semuanya gembira. Permai optimis untuk berkawan dengan sesiapa sahaja dan percaya kita akan banyak belajar daripada persahabatan. Biasanya Permai mudah untuk berkawan..(hmm…kepada kawan2 yg trasa ini bukan kenyataan, sila bgtw eh..hehehehe). Ambil contoh mudah, kalau dalam satu perjalanan balik ke kampung dengan bas atau keretapi, Permai boleh buat kawan dengan 3 orang, minimum. Sedikit demi sedikit, Permai semakin yakin bahawa Permai ni boleh tahan ramah juga. (^,^)

Tetapi di sini ada satu masaelah..

Ya, di sini.. di tempat baru Permai. Selepas 3 bulan menetap di tempat baru ~ kalau 3 bulan boleh dikatakan baru la..~ Permai belum mendapatkan seorang pun kawan!. Setakat sekali senyum dan salam, kemudian tiada lagi komunikasi lain, Permai terasa bersalah yang teramat sangat. Permai tidak pandai berkawan kah? Permai terlalu tertutup kah? Senyum Permai penuh misteri lalu mengundang curiga? Aduhai..

Dalam dunia yang serba canggih ini, kita boleh berkawan dengan orang dari segenap penjuru dunia tanpa memikirkan jarak. Jarak bukan lagi satu isu yang boleh dijadikan alasan untuk tidak mengenal kawan. Namun begitu, kita masih gagal memahami kenapa ada jarak antara kita dan jiran sebelah rumah?.

Semakin dalam difikirkan, semakin banyak alasan yang cuba diciptakan. Sememangnya kita tidak dapat menafikan faktor masa membataskan komunikasi kita sesama jiran. Keluar berkerja seawal subuh menjengah dan pulang petang atau malam bersama beban penat dan letih, tentu sekali sekadar bertegur salam ala kadar sudah besar tuah. Tambahan pula kita kini dibimbangkan dengan pelbagai masalah jenayah, tentu sekali kita mesti memilih orang untuk beramah mesra. Rumah bukan lagi tempat yang betul-betul selamat bagi kita dan keluarga. Kita terpaksa menafikan rasa ingin berkawan, rasa sunyi tanpa kawan, rasa bersalah tidak mengenal jiran dan lain-lain rasa kerana keadaan yang memaksa begitu. Kadang-kadang kita langsung tidak sempat memikirkan hal itu pun dek kerana ‘sibuknya’ kita dan masa yang makin cepat menghambat.

P.E.R.M.A.I : Sedang berusaha untuk menunaikan hak jiran dengan sebaik-baiknya.

0 comments:

Post a Comment