Ep 67 : balik rumah ummi


Salam
Cuti pertengahan penggal pertama persekolahan dijadualkan selama seminggu. Sudah menjadi kebiasaan permai dan en.damai untuk menghabiskan cuti di kampung kami di kedah. Jarang sangat kami bercuti ditempat lain. Memenuhi cuti dengan melawat & menziarahi saudara mara, menghadiri majlis kenduri sanak saudara atau jiran atau kenalan keluarga dan buat makan makan untuk keluarga membuatkan cuti seminggu itu penuh bererti. Menghabiskan cuti sekolah di rumah ibu bapa kami juga dapat mengubati rindu pada menu-menu air tangan bonda yang sangat kena dengan selera. Manakan sama air tangan bonda dengan masakan orang lain. Sebab tu permai sikit pun tak kecil hati kalau en.damai kata masakan sambal ikan keli mama lah yang paling sedap walaupun lidah permai rasa sambal ummi permai selalu sedang elok je pedas masam & masinnya. Tapi en.damai yang soleh tu memang nak juga jaga hati permai..sambil puji masakan mama, dia kata permai buat masak lemak pun masuk je dengan sambal mama. 

Tapi bagi permai, rumah ummi ada perkara yang tambah menarik selain menu2 sedap tu. Rumah ummi ada 4 rak buku yang besar dan penuh dengan buku. Jadi setiap kali balik, permai akan tinjau buku apa yg terkini @ belum dibaca. Yg bestnya buku2 ni ada pelbagai genre & dtg drp serata malaysia. INi lah untungnya ada adik beradik ramai. Kakak permai suka beli novel. Boleh lah nak layan..rasanya dalam 11 orang adik bradik ni..permai, kakak & seorang adik perempuan jenis yang boleh layan novel. Adik permai yang belajar uia tu pula ada banyak koleksi buku2 muktabar, karya agung, bahan ilmiah yg padat sesuailah dengan dia yg sedang belajar peringkat sarjana tu. Adik yg di unimap tu suka buku2 islamik, dakwah, tokoh & pembangunan sahsiah. Oh, seorang adik permai yg asalnya bukan pembaca sangat, tapi kemudiannya entah apa yg menggerakkn dia untuk meminati buku2 berat tentang liberalisme, falsafah2 & isu2 ekonomi. Yang istimewa, rasanya tak ramai ada adik macam ni..seorang adik permai kerja di sebuah rumah penerbitan yang agak terkenal juga di malaysia ni. Biarpun kerja kuli sahaja, tapi rumah penerbitan ni pernah 'beri' sekotak buku yg isinya boleh pilih sendiri sebagai sebahagian upah menjadi sukarelawan di pesta buku kuala lumpur..huwaaaa..heavennya!!

Jadi, bayangkan koleksi buku2 ni semua ada di rumah ummi. Memang kecur liur permai yang selalu buat senarai impian (wishlist) tapi asyik bertangguh atau tak jumpa sahaja bukunya. 

Istimewa juga di rumah ummi ni, kadang2 adik2 ummi (bapa saudara permai) tertinggal buku2 politik atau kitab arab yang baharu dan lama. Hmmm..adik beradik ummi kan orang bijak pandai, alim ulama. Masing2 ada banyak rak buku di rumah mereka. Jadi kalau ada yg tertinggal sebuah dua di sini, kami akan letakkan di rak buku supaya dapat dikongsi. 

Balik rumah ummi kali ni permai jumpa buku 

Saya Malala oleh Malala Yusoufzai
Pencuri pilih anjing oleh Ahmad Lutfi Othman

Cukuplah dua buah dulu

Permai pinjam ya..janji pasti dipulangkan..cuma bila boleh dipulangkan tu belum boleh janji. Sekarang ni permai pun merangkak2 nak habiskan sebuah buku. Kalau kena dengan isi kadang2 cepat sahaja habis. Tapi biasanya seminggu dua tu belum tentu dapat khatam.

Nanti kalau semangat permai ni kekal lama, permai akan buat ulasan buku sikit ye..insyaAllah

P.E.R.M.A.I : support #surimembaca

0 comments:

Post a Comment