Ep 43 : Positif

salam.

tahun baru 1432 / 2011..
Macam cepat kan tahun demi tahun berlalu. Semakin dekat dengan kematian. Memikirkan soal kematian bukanlah sesuatu yang negetif, tapi telah diberitakan oleh Baginda Rasulullah bahawa mati adalah sebaik-baik ingatan dan peringatan.

Mari kita mulakan tahun baru ini dengan kata-kata yang positif dan berterusan mengamalkan kata-kata yang positif sepanjang tahun. Semoga kita akan berbahagia sepanjang masa walaupun dalam musibah. Bahagia dalam derita.

Ada seorang perempuan yang bersuamikan chef, begitu pandainya sang suami memasak sehingga selalu menemukan kelemahan isterinya dalam memasak. Selalu ada komentar tajam dan pedas yang dilontarkan. Sehingga isterinya malas dan berhenti memasak. Dalam suatu musibah, suaminya meninggal dunia dan perempuan itu berkahwin pula dengan pengusaha syarikat swasta.

Suatu hari isterinya bertanya, 'bagaimana masakanku?' Sang suami memuji bahawa seumur hidupnya baru kali ini beliau makan makanan yang terenak di dunia. Setiap kali hendak berangkat ke tempat kerja, suaminya selalu mengatakan 'Mama, aku selalu ingin pulang cepat kerana mahu menikmati masakan mama'. Pujian itu semakin membuat isterinya gemar memasak. Sampai akhirnya membuka restoran yang terkenal dengan masakan yang enak.

Teman, tutur kata yang positif akan mendorong kita dan memberikan kepercayaan diri. Sudah sepatutnya kita untuk bertutur kata yang baik dan positif untuk memberikan motivasi dan semangat untuk orang-orang yang ada disekeliling kita untuk meraih impian. Kata-kata yang positif adalah anugerah yang terindah yang mampu mengubah dunia menjadi lebih baik.

((Bertutur katalah yang baik atau diam)) (HR. Muslim).

P.E.R.M.A.I : ni kira sesuai kan dengan tag line Permai?


1 comments:

~Effa~ said...

Assalamualaikum..
selamat tahun baru juga..dengan status baru..harap hidup lebih diberkati dan dipermudahkan segala urusan hendaknya...
Lame btl akk mendiamkan diri..msg pun xberbalas..
ape pun..tahniah..nk pos hadiah..bg alamat blh??huhu~
rinduuuu sgttt kat akk n k.shiken..sunyi je rase =))
apepun jgn lupe cntct sy kalu dtg kl ye..
no sy xpernah tukar =p

Post a Comment