Ep. 82 : Menggantung hati

Assalamualaikum & salam sejahtera.

Baru-baru ni kerap baca~suka~kongsi status Tere Liye tentang rokok. Rokok ni satu benda yang pelik tau..ramai orang tahu ia haram-tak elok untuk kesihatan-bahaya tapi ramai juga yang merokok. Permai pernah cuba hisap rokok, sebelumnya sudah diperingatkan bahawa rokok ni tak sedap.. rasa asap sahaja.. cuba dulu rokok daun.. jangan dibakar rokok kertas tu..mahal tu harganya.. 

sedutan pertama batuk, sebab telan asap.
sedutan kedua sakit hidung sebab asap naik ke sana.
sedutan ketiga tak ada apa-apa, api dihujung tu terpadam.

Semalam Permai sembang dengan En.Damai tentang kawan-kawan yang merokok, tentang status ustaz tetapi merokok, tentang guru disiplin yang menghukum pelajar merokok sedang masa senggangnya dia pun merokok dalam kawasan sekolah. Biasa sahaja mulut Permai ni menista orang lain waktu bercerita.

"Abang takut kalau suatu hari nanti abang merokok juga"

"Kenapa??" tak percaya En. Damai akan keluarkan kenyataan macam tu..

"Yalah, mungkin akan terpengaruh dengan kawan-kawan..mungkin kita sedap ja mengata orang merokok..jadi ujian kat kita pula.."

"Nauzubillahi min zalik.."

Ya, Permai..tolong sedar! Hidup ini penuh dengan ujian yang tak ada satu pun boleh menjamin kita melepasinya dengan selamat tanpa bantuan Allah. Segala dugaan harta, keluarga, ilmu, sikap dan sebagainya satu persatu akan bertali arus mengasak kita. Tinggal doa-doa kita sebelum, semasa dan selepas diuji itu bakal menguatkan kita. Juga doa sesiapa sahaja yang Allah pilih untuk kabulkan walaupun dia meminta bagi pihak orang lain. Tinggal harapan adanya balas baik dan buruk yang buat kita bertahan teguh mendepani dugaan. Hanya padaNya lah kita menggantung hati.

P.E.R.M.A.I : kita tak boleh pilih nak diuji dengan apa..tapi kita boleh pilih untuk hadapinya sehingga habis..

0 comments:

Post a Comment