Ep.76 : kuasa doa

Assalamualaikum, salam sejahtera.

Suatu waktu, kita berharap doa segera termakbul. Tolong segera ya Allah..cepat..hitungan saat sahaja ya Allah, ya Rahman..kita bertawasul dengan sedikit amal yang pernah kita buat. Yang entah itu amal soleh atau tidak.

Kemudian dalam hitungan detik, Allah beri apa yang kita hajatkan. kita ucapkan syukur sebanyaknya. Kita insaf. Kita terfikir, mungkin hajat itu termakbul bukan kerana amal kita, tapi kerana doa orang lain. Yang melihat paniknya kita, lalu hatinya terlintas.."Ya Allah bantulah dia.."

Itu yang terjadi kepada Permai pada suatu sabtu. Bayangkan suasana pasaraya pada hari sabtu selepas hari gaji. Orang dalam mood persiapan menyambut raya dan waktu itulah puteri sulung Permai hilang!.

Ya tuhan..Permai memang gementar yang amat sangat. Sambil air mata jatuh, dalam hati ini perkara pertama yang datang ialah..Ya Allah, tolong pelihara dia..aku pernah tolong seorang anak yang hilang ibu di pesta buku tahun 2009. Permai nampak suami melilau-lilau..seketika mata kami bertembung, dia menggelengkan kepala tanda tak jumpa. Permai diam sambil mengawas anak-anak lain yang dari mula sedar kehilangan tadi tak sudah-sudah meminta maaf. Maaf kerana ralit. 

Tolong segera ya Allah..temukan kami segera.. jangan dia ditemukan dengan orang yang salah. Biar kami yang jumpa dia dulu..

kemudian, suami Permai datang mendukung si puteri manis. Lega..sangat lega. 

Permai pandang sekeliling. Ada yang melihat. Ada yang tersenyum. Tentu ada yang faham. Tentu ada yang hatinya terdetik sepotong doa untuk kami. Lalu, hati terdalam Permai menyebut 'Ya tuhan..aku ingin selalu berbuat baik..supaya hatiku putih..sehinggakan pada suatu saat aku meminta..segera permintaanku tertunai. Bukan hanya untuk diriku. Untuk sesiapa sahaja'.

P.E.R.M.A.I : buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali.

0 comments:

Post a Comment