Ep 41 : Segenggam tabah

Salam.

Lamanya tak update Permasuri ni. Apa sudah jadi?. Permai agak sibuk dengan kehidupan harian disamping Suci kesayangan dipinjamkan untuk urusan yang lebih penting. Memang sekadar alasan aje..

Jujurnya, Permai sungguh sibuk dalam 2 bulan kebelakangan ini. Bertugas sebagai pembantu kedai dengan rutin tugas yang sama. Dah macam robot pun ada. Berkerja 8 jam setiap hari, 7 hari seminggu. Memang sungguh melelahkan. Permai kehilangan banyak masa terbaik dan sebagai balasan, Permai mendapat sekelumit pengalaman.

Berkerja sebagai si kolar biru memang membuatkan kita lebih sensitif. Berurusan dengan si kolar putih membuatkan kita terasa sungguh berbeza menjadi yang rendah dalam hierarki berbanding menjadi atasan. Ada yang profesional, padahal cara kerja berterabur. Ada yang pemimpin, padahal banyak kosong daripada berisi. Huhu..Permai jadi insaf. Sukarnya hidup di negara membangun, yang hasilnya dikaut dengan mudah oleh orang berpangkat dan berduit sedang golongan bawahan terusan berusaha dengan pendapatan masih di bawah paras kemiskinan. Siapa mahu ambil peduli dengan kata-kata si miskin? Siapa tahu peritnya menyuap nasi yang didapati hasil kaisan pagi dan petang?.

Sedihnya..sedihnya…

Permai akan ingat ‘amaran’ awal daripada Bos : “kerja ni dalam kategori buruh, memang macam buruh walaupun kerja dalam air-cond. Kamu boleh berhenti jika tugas ini tak sesuai. Saya tak pernah kisah apa kelulusan kamu, tapi saya pentingkan kualiti kerja. Berkerjalah dengan bersungguh-sungguh dan kamu mesti bersikap ikhlas, mesra dan tekun. Saya harap kamu akan dapat sesuatu ketika kamu berkerja dengan saya, sehingga saya akan terasa kehilangan selepas kamu berhenti…”

Macam-macam pengajaran yang Permai dapat. Setiap hari ada pelbagai perkara baru untuk dipelajari dan diambil sebagai iktibar. Paling menyentuh hati, pada suatu petang Permai dapati ada kesan lecur pada muka adik Permai. Jawapannya “hmmm..dah lama akak tak tengok adik, muka adik ni dah 5 hari jadi macam ni”. Sungguh menyentap rasa si family girl ini. Begitu sekali kesibukan yang lima hari itu memisahkan Permai dan adik. Jadi, apa nak dihairankan sebuah keluarga yang tidak mengenali lantaran ibu bapa sibuk berkerja demi melunaskan pelbagai bil?. Dengan itu, apa lagi yang anehnya haruan makan anak?abang rogol adik?mereka sudah tiada lagi wajah keluarga.

Sedihnya….sedihnya..

Ruang masa yang terhad ini mengajar kami erti rindu. Terima kasih kepada ‘si dia’ yang berusaha memahami Permai, mengerti masa sukar ini akan berlalu. Mengingatkan Permai tentang keselamatan dan kesihatan.

Terima kasih..terima kasih..

Seketika pernah berkesempatan mengikut seorang sahabat Permai mencuci kereta. Terfikir pada terik mentari ada golongan yang sedia menjadi buruh yang tidak mungkin pulang sahaja dari berkerja akan dimanjakan dengan layanan seperti di spa. Penatnya badan setelah memerah keringat, penat lagi melayan karenah dan ragam yang pelbagai tapi semuanya digenggam sebagai tabah.



Bertali arus dugaan tiba

Menakung sebak air mata

Menongkah badai bergelora

Diredah bersendirian


Bagaikan camar pulang senja

Patah sayapnya tetap terbang jua

Sekadar secicip rezeki

Buat yang sedang rindu menanti


Segenggam tabah dipertahankan

Buat bekalan di perjalanan

Kau bebat luka yang berdarah

Kau balut hati yang calar


Sudah tertulis suratan nasibmu

Derita buatmu ada hikmahnya

Biarpun jenuh hidup dipalu

Pasti bertemu tenangnya






Dari jauh mereka datang merentas kepayahan. Derita memilih antara kerinduan dan ketabahan, kepenatan dan hasil, kemunduran dan keperluan, malahan antara kesombongan dan kesanggupan.. Dari jauh mereka datang untuk meneguk sedikit nikmat yang murah di sini.

Terharunya…

P.E.R.M.A.I : Syukurlah, alhamduliLLAH.

0 comments:

Post a Comment